دیابت رو مادر امراض می‌دانند. تا سال ۲۰۳۰ میلادی، هفتمین مریضی شایع جهان، همین دیابت میشه. خودمراقبتی، مهم ترین عامل واسه فرار از این مریضی خاموشه. سبک زندگی دیجیتالی و کم تحرکی و نبود توجه مردم به کنترل قند خون و مصرف زیادتر از اندازه نوشابه‌های قندی و گازدار در ایران دلیل شده تا هرساله میلیون‌هال دلار صرف مقابله با این مریضی و انجام پروسهای درمانی بیماران دیابتی شه.
این بار سنگینیه که به صنعت بهداشت و درمان کشور وارد می کنه و ایران رو فقیر می کنه.
بودجه‌ای که باید صرف آموزش و سازندگی و عمران و تقویت بقیه بخش‌های بهداشتی و سلامت عمومی شه، باید هرساله صرف بهبود آدمایی شه که بی ارزش‌ترین اصول در سبک زندگی سالم و سبز رو رعایت نکردن.

قند و شکر و نمک رو سموم سفید می‌دانند. در ایران، از  استاندارد جهانی بیش‌تر صرف می‌شه و قیمتش هم بسیار پایینه. اون‌هم در روزگاری که خشکبار، غذای لاکچری گرده ها شده، مصرف قند و شکر که ارزون و در دسترس و بسیار در خوراک ایرانیان مصرف داره، روند صعودی پیدا کرده و هشداری واسه نسل فعلی و آینده ایرانه.

کنترل قند خون رو باید جدی گرفت. باید توجه داشته باشیم که یکی از مشکلات دیابت، بی‌حس شدن عصب‌های پا، در نتیجه زخم و قطع عضوه، شاید مراقبت از خود رو بیشتر مورد توجه قرار می‌بدیم. الان، بعد از تصادفات، زخم پای دیابت شایع‌ترین دلیل قطع عضوه. 

یکی از مشکلات بسیار مهم بالا بودن قند خون به مدت طولانی، تخریب سیستم عصبیه. تخریب شدن اعصاب پا به مرور باعث مشکل در عرق و چربی پوست، ایجاد فشار عجیب در استخونها، مفاصل و در نتیجه باعث بیحسی و ایجاد زخم در پوست پا میشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   چرا آدم ها با هم «تیک» می زنند؟

تخریب سیستم عصبی

آدمایی که به مدت طولانی به دیابت گرفتار هستن و مراقبتهای اونا واسه کنترل قند خون ضعیفه، بیشتر در برابر تخریب عصب پاها قرار دارن. در اینجور شرایطی مریض قادر به درک حس وضعیت پاها و انگشتان خود نیس؛ جوری که فرد قادر به حس جراحتهای پا بر اثر بریدگی، خراش و تاول نیس.
به خاطر همین زخمهای ایجاد شده در پا اگه بموقع درمان نشه، زمینه عفونت رو جفت و جور میکنه و با در نظر گرفتن اینکه دیابت باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شه، عفونت زخم‌ها در این افراد سریع می‌تونه باعث ایجاد مشکلات زیاد و جدی شه.

 

تخریب عروق خونی

 

دومین عامل تهدیدکننده سلامت پاها، تخریب عروق خونی و کاهش توان سیستم ایمنی بدن واسه بهبود زخم‌های ایجاد شدهتخریب عروق خونی باعث می‌شه عفونت ایجاد شده در پوست و بافت‌های پا تقویت شه و حتی مصرف آنتی‌بیوتیک هم خیلی موثر نباشهاگه درمان زخم‌ها موثر نباشه، به خاطر پیشگیری از ورود عفونت به جریان خون، پای مریض گرفتار قطع می‌شه تا زندگی فرد در خطر بیشتری قرار نگیره.

اهمیت به کار گیری کفش مناسب

دلیل اصلی بروز مشکل در پای دیابتی به کار گیری کفش‌های نامناسبهبی‌حسی پاها موجب می‌شه این افراد موقع به کار گیری کفش ناجور متوجه درد یا سوزش نشنبه خاطر همین کارشناسان پیشنهاد می‌کنن افراد هر روز بعد به کار گیری کفش، پای خود رو معاینه و بررسی کنن تا در صورت مشاهده نقاط قرمز یا دردناک، تاول، پینه یا چکشی‌شدن انگشتان، نسبت به رفع مشکل از راهکارهای درمانی استفاده کنن و مانع ایجاد شدن زخم در پا شن.

با در نظر گرفتن اهمیت خرید و به کار گیری کفش مناسب، پیشنهاد می‌شه کفش در ساعات عصر خریداری شهواسه سهولت در انتخاب کفش مناسب هم بهتره قبل از خرید، قالب پای فرد از راه قرار دادن مقوا در داخل کفشی که فرد واسه به کار گیری اون راحته و مشکلی نداره، اندازه‌گیری شه؛ بعد مقوا در داخل کفش قرار داده شده و کفش مناسب انتخاب شه.

 

این مطلب را هم از دست ندهید :   محسن چاوشی با «امیر بی گزند»، برترین خواننده پاپ جشنواره فجر امسال شد

سیگار و خطر قطع عضو دیابتی‌ها

 

به اندازه ای درباره ترک مصرف سیگار پیشنهاد شده که طرح دوباره اون تکرار مکرراتهبا اینحال دوباره به نقل از کارشناسان بر ضرورت قطع مصرف سیگار در پیشگیری از دچار شدن به زخم پای دیابتی تأکید می‌کنیم؛ چون که مصرف سیگار در انسداد عروق نقش بسیار مهم و موثری دارهپس افراد گرفتار به دیابت اگه می‌خواهند خطر قطع پا رو به صفر برسانند، حتما نسبت به ترک سیگار اقدام جدی و موثری داشته باشن.

درد دائمی در پاها رو جدی بگیرین

اگه فرد گرفتار با درد دائم در پاها یا نشونه هایی مثل گرفتگی، رگ به رگ شدن، کوفتگی، خستگی بیشتر از اندازه در پاها، خارش، قرمزی، تورم یا التهاب به وجود اومده به وسیله عفونت، لنگیدن موقع راه رفتن، تب و لرز، فرو رفتن ناخن در گوشت پا و عفونت به وجود اومده به وسیله اون، بی‌حسی طولانی‌ مدت و خروج چرک از زخم پا مواجه شد، حتما به متخصص مراجعه کنه

واسه پشتیبانی از بیماران دیابتی و مقابله با این مریضی، از پشتیبانی کنیم.