اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستون ۹۶ میلیونا مودی سازمان امور مالیاتی کشور، باید تا آخر فروردین ۹۷ تسلیم شه تا مشمول جرایم مصوب قانونی نشه. تازگیا رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور که مسئولیت اونم حالا در اختیار دکتر تقوی نژاده، در بخشنامه ای که تصویر اون در عکس پایین مشاهده  میکنین، اعلام کرد که آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستون ۹۶ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ تمدید شده و این مهلت آخرین مهلت به مودیان مالیاتی سراسر کشوره.

طبق این بخشنامه، کلیه ادارات امور مالیاتی در ۳۱ استان کشور موظف هستن تا به مودیانی که اظهارنامه مالیات بر ارزش  اضافه خود رو تا آخر فروردین تسلیم کنن، ۱۰۰ درصد بخشش جرایم نبود تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر رو علاوه بر بخشش تاخیر در پرداخت مالیات و مشکلات متعلق تا تاریخ نامبرده رو دید کنن. خواهندگان این تسهیلات می باید  درخواست کتبی خود رو در اختیار ممیزان کل شعب رسیدگی کننده اظهارنامه مالیاتی خود بذارن. همونجوریکه می دونین، تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در هر فصل، تا ۱۵ روز اول فصل بعد صورت میگیره که واسه زمستون هر سال،  معمولا تا آخر فروردین سال بعد این فرصت تمدید می شه.

مالیات بر ارزش افزوده چیه؟

اگه شمام از اون دسته آدمایی هستین که با تعریف مالیات بر ارزش  اضافه مشکل دارین، باید بگیم  که ارزش افزوده، در  واقع ارزشیه که به چیزی اضافه می شه.
چه کالا باشه مثل کولر و چه خدمات باشه مثل خدمات مشاوره و آموزش آنلاین. در واقع، مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتیه که خریدار، در زمان خرید کالا یا خدمات از فروشنده، به فروشنده  پرداخت می کنه تا فروشنده کالا و خدمات این مالیات رو در زمانای مشخص به دولت پرداخت کنه.
مثلا دولت، از پیمانکاران خود، خدماتی در زمینه های جور واجور فنی و مهندسی و خدماتی دریافت می کنه و مالیات ارزش افزوده به اونا میده تا به حساب اداره مالیاتی واریز کنن. این قضیه بین پیمانکاران خصوصی با همدیگه هم هست.

مالیات بر ارزش افزوده یا VAT در سالای گذشته به فهرست مالیاتای دریافتی  به وسیله  نظام مالیاتی کشور اضافه  شده  و مالیات عمومیه که به کلیه کالاا و خدماتی که معاف از مالیات نیستن، تعلق میگیره. در واقع مالیات بر  ارزش  اضافه، از  کلیه مراحل  تولید و تویع کالا و خدمات دریافت می شه و استثنایی نداره.

یعنی هر  سرویس یا کالایی که در کشور تولید می شه و روند تولید تا بسته بندی و عرضه  رو طی می کنه، مثل یه مانتو فروشی تا تولید کننده اجناس کشاورزی و غذایی و صنعتی، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده  در این روند هستن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   محسن چاوشی با «امیر بی گزند»، برترین خواننده پاپ جشنواره فجر امسال شد

 اندازه مالیات بر ارزش افزوده  چقدره  و چیجوری محاسبه میشه؟

اندازه مالیات بر ارزش افزوده  هر سال  به وسیله دولت مشخص  می شه و این اندازه، درصدی از مبلغ خالص و صورتحساب فروش کالا و خدمات هستش.
طبق  اعلام دولت در سال  ۹۵،  اندازه مالیات بر ارزش افزوده ۹% تعیین شده.
بر  پایه قانون، شخصیتای حقوقی که مشمول  پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستن، باید در بازه های وقتی ۳  ماهه، مالیات بر ارزش  اضافه کالاا و خدمات رو محاسبه  و  پرداخت کنن. یعنی به زبون ساده تر، مالیات بر ارزش  اضافه خود رو از مالیات بر  ارزش افزوده دریافتی کسر کرده و باقیمونده رو بیشترین حد  تا ۱۵  روز پس از پایان  هر  سه ماهه، به  حساب خزانه  دولت واریز کنن.

 روش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چیجوریه؟

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، به صورت خود اظهاریه. مودیان باید در آخر هر سه ماه، اظهارنامه خود رو از راه سامانه کامل مالیات بر ارزش افزوده در این نشانی:  www.evat.ir ثبت کنن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که چگونگی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به شکل خود اظهاری در اظهارنامه مالیاتیه که به وسیله صاحبان کار و کاسبی باید پرداخت شه.
البته VAT مانند بقیه فرایندهای اقتصادی دارای مشکلات و محاسنی واسه پرداخت کنندگانه که از امتیازات پرداخت VAT اینه که در مورد مشاغلی که تحت پوشش مالیاتی قرارگرفتن اونا سخته ، می تونه اجرا شه و از فرار مالیاتی اونا جلوگیری شه. البته،  VAT، درآمد مالیاتی دولت رو به شکل زیادی زیاد می کنه. خوداظهاری و جفت و جور اظهارنامه مالیاتی منطبق با قانون سازمان امور مالیاتی باید در موعد مقرر انجام گرفته و ارسال شه.

چند نوع مالیات بر ارزش افزوده داریم ؟

در قانون سه نوع مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده  است که به توضیح زیره :

 

  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی

 

 

  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی

 

  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی

 

 ایا ایرانیان ساکن بیرون مرز کشور ، مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستن ؟

ایرانیانی ساکن بیرون مرز کشور، مشمول قوانین مالیاتی همون کشور هستن مگه اینکه کالای تولیدی یا خدمات خود رو بخوان به کشور وارد کرده در این صورت طبق قوانین ایران با اونا رفتار می شه.
جزییات بیشتر رو از سازمان امور مالیاتی کشور یا وزارت امور خارجه استعلام کنین.

من تولید کننده هستم. باید مالیات بر ارزش افزوده بدهم؟

بعضی فکر می کنن  که VAT، تنها مخصوص خریدار/مصرف کننده بوده و تولید کنندگان در قانون،  وظیفه ای به پرداخت VAT نیستن . در جواب این سوال باید گفت که تولید کنندگان هم باید مانند مصرف کننده مالیات غیر مستقیم بدن. اما تولید کنندگان باید به اندازه مابه فرق مالیات بر ارزش افزوده کردی که موقع خرید به فروشنده پرداخت کرده و VAT ای که موقع فروش به مصرف کننده گرفتن VAT رو طبق اظهارنامه پرداخت کنن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   چگونه زنان هالیوود جوایز مراسم گلدن گلوب ۲۰۱۸ را درو کردند؟

واسه روشن شدن مطلب یه مثال میزنیم. فرض کنین سازنده کفش واسه خرید چرم مبلغی ۵۰ هزار تومن مالیات بر ارزش افزوده به چرم فروش پرداخت کرده و بعد از دوختن کفش در زمان فروش به مصرف کننده ۵۱ هزار تومن VAT دریافت کرده . سازنده کفش باید معال ۱۰۰۰ تومن به سازمان امور مالیاتی مالیات غیر مستقیم پرداخت کنه.

چه کالاا و خدماتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستن ؟

تعدادی از اجناس و خدمات تولیدی  از پرداخت مالیات بر  ارش اضافه معافه که فهرست اون هر ساله  به وسیله دولت تجدید نظر  و اعلام می شه.

اجناس خام کشاورزی مشمول VAT هستن؟

توجه کنین که اجناس خام کشاورزی که هنوز روند روی اون انجام نشده، مشمول این قانون نیستن و فروشنده ها حق ندارن در عامل فروش VAT از خریدار دریافت کنن. اگه با اینجور موضوعی روبرو شدید، مراتب رو به سازمان بازرسی کل کشور یا تعزیرات حکومتی اطلاع بدین.

کود و سم و بذر شامل مالیات بر ارزش افزوده هستن؟

کالاهایی هم چون: کود ، سم ، بذر و نهال موقع فروش مشمول مالیات غیر مستقیم نمی شن و به وسیله قانون از این فراوردها پشتیبانی شده.

دام و پرندگان هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستن؟

دام و پرندگان و آبزیا مشمول مالیات بر ارزش افزوده نشده و فروشنده حق دریافت این مالیات رو از خریدار نداره .

قند،  شیر خشک ، شکر هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستن؟

توجه کنین که کلیه جنسای اساسی و لازم مثل نون ، گندم، جو، شیر خشک ، قند، روغن، پنیر ، حبوبات ، گوشت ، برنج و آرد که مواد غذایی اصلی واسه قوت مردم حساب می شن مشمول مالیات بر ارزش افزوده (مالیات غیر مستقیم) نیستن.

 

دارو و فرش دستباف  هم مشمول VAT هستن؟

 

دارو هم در گروه  کالای اصلی بوده و معاف از مالیات بر ارزش  اضافه  است. فرش  دستبافت هم به دلیل پشتیبانی از تولید داخلی، معافه.

چه خدمات بانکی و خدمات حمل و نقل مشمول  VAT نمی شه؟

کلیه خدمات بانکی و موسسات اعتباری و خدمات حمل و نقل جاده ای برون شهری و دورن شهری از جمله اتوبوس ، قطار و همواپیما هم از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نقدِ قند ؛ سم سفید، دیابت و مابقی ماجرا

 

شکلای جور واجور دفاعی مشمول VAT  است؟

 

اقلامی که در صنایع دفاعی کشور مورد استفاده قرار میگیره، هم فروشنده  و هم خریدار به جهت پشتیبانی از امنیت و پیشرفت این صنعت از قانون VAT معاف هستن.

کتاب و مطبوعات مشمول VAT  است؟

ناشران، کتابفروشان،  فعالان مطبوعات، صحافان، چاپخانه دارا، فروشندگان لوازم التحریر  در  سراسر  کشور از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف میشه

طلا فروشان هم شامل VAT می شن ؟

الان فعالان میدون طلا و جواهر فقط موظف هستن واسه اجرت طلاهای ساخته شده خود مالیات غیر مستقیم بپردازند و این مالیات بر بقیه مراحل خرید مواد اولیه و موارد دیگه اون اعمال نمیشه. جزییات بیشتر رو از صنف طلا و جواهرات استان محل اقامت خود جویا شید.

حقوق و دستمزد کارمندان هم شامل VAT  میشه ؟

حقوق و دستمزد کارکنان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نمیشه .

ماشین آلاتی که در خطوط تولید کارگاه/کارخانه وجود دارن مشمول  VAT هستن؟

بله. معاف از مالیاته. تجدید آزمایش داراییا.

مناطق خاص اقتصادی مشمول VAT هستن ؟

شخصیتای حقوقی مثل شرکتا و کارخانه ها و بنگاههای تولیدی و خدماتی  که در مناطق  خاص اقتصادی  هستن، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستن .البته این وضعیت وقتیه که مبادلات اونا فقط در محدوده مناطق خاص اقتصادی باشه.

آب و برق و گاز تلفن شرکت بخش خصوصی مشمول VAT  هستش ؟

مبالغی که با عنوان قبض آب ، برق ، گاز و تلفن از مشترک اخذ میشه مشمول قانون مالیات بر ارزش  اضافه  است.

قراردادایی که قبل از این قانون بسته شدن مشمول VAT می شن ؟

خیر.

فعالیت پیمانکاران  بخش  خصوصی هم مشمول VATه ؟

بله فعالیت پیمانکاران جزو هم شامل این قانون بوده و این پیمانکاران باید به اندازه ۳% مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

خدمات هتل داری و غرفه داری و انبارداری مشمول VATه؟

بله.

 

ایا صادرات از کشور مشمول VAT  است ؟

 

خیر.

با امید به اینکه این گفتار، راهنمای خوب و خلاصه  واسه آشنایی با قانون مالیات بر ارزش افزوده باشه.