وزیر بهداشت، ۹ دی ماه از مقام وزارت بی خیال شد.

اما ۵ دی ماه٬ در نامه ای به حسن روحانی، استعفای خود رو نوشته شده کرده بود. دکتر سید حسن قاشی زاده هاشمی که در هفته های گذشته در جلسه هیات دولت شرکت نمی کرد، با خداحافظی از شورای معاونان وزارت بهداشت، استفعای خود رو علنی کرد.
به دنبال این انصراف، کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل جلسه داده و حسن روحانی هم  هنوز به این انصراف عکس العمل نشون نداده. اما ۶ بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی تهران با ارسال بیانیه ای، انتقاداتی رو درباره وزیر مستعفی مطرح کردن که محورهای اصلی اونو در ادامه می‌خونید.

 

چرایی انصراف در دولتی‌ها؟

 

نزدیک به یه هفته س که خبر استعفای وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از گوشه و کنار محافل سیاسی و مدیریتی کشور شنیده می‌شه، تا اینکه امروز خبر رفتن دکتر قاضی‌زاده هاشمی از وزارت بهداشت رسانه‌ای و تأیید شد.
این مسئله تعجب بسیاری می‌انگیزد که در دولت هر مسئولی هر زمان که اراده می‌کنه، انصراف می‌دهد و خود رو مبرا از پاسخگویی می‌دونه، و جای تعجب که سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی هیچ واکنشی نشون نمی‌بدن.

وزیر بهداشت از  نزدیک بینی رنج می بره!

در دوره ۶ساله‌ای که تماشاگر ریاست دکتر قاضی‌زاده، متخصص چشم‌پزشکی که خود از نزدیک‌بینی رنج می‌برد و از بزرگترین فعالان بخش خصوصی سلامت کشوره، در وزارت بهداشت بودیم، بسیج دانشجویی در برهه‌های جور واجور و دلسوزانه خطرات این نزدیک‌بینی‌هاشون به‌خصوص در طرح تغییر سلامت رو بهش گوشزد کرد.
اما هربار با سرزنش و برخورد‌های زننده و طفره رفتن از پاسخگویی به وسیله این وزارتخانه مواجه شد.

با اینکه در اوایل، اجرای این طرح اتفاقات مثبتی به‌همراه داشت، اما بی‌تدبیری مجریان، اونو به چاهی بزرگ و بی‌انتها مبدل ساخت که حالا پس از گذشت سه مرحله از شروع این طرح واسه پاسخگویی به اشتهای سیری‌ناپذیر اون مجبور به برداشت از صندوق پیشرفت ملی ــ میراث آیندگان ــ شدن و این طرح بدون در نظر گرفتن منابع پایدار اون رسماً به شیر نفت وصل شد، چون که دولت از پس هزینه‌ها برنمی‌آید و بیمه‌های درمان هم رسماً ورشکسته شده‌ان.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نقدِ قند ؛ سم سفید، دیابت و مابقی ماجرا

مجلس برخورد کنه

نمایندگان مردم در مجلس نباید اجازه بدن که این طرز مدیریت توأم با اختلاف منافع و وابسته به نفت که منتهی به انتفاع پزشکان از بیت‌المال طی چند سال گذشته شده ادامه پیدا کنه و مدیران، بدون پاسخگویی درمورد چگونگی هزینه‌کرد بیت‌المال و پول مردم از سمت خود انصراف بدن.

وزیر بهداشت و مجموعه مدیران این وزارتخانه باید پاسخگوی بحران الان نظام سلامت باشن. به‌دلیل اختلاف منافع به‌وجودآمده طی دوره مدیریت ایشون بخش بزرگی از منابع دولت و بیمه‌های درمان صرف افزایش سه‌برابری دریافتی پزشکان شد.

در حالی که بسیج دانشجویی قبل از انتخاب وزیر بهداشت دولت یازدهم، نسبت به حضور ذی‌نفعان بخش خصوصی در مناصب حاکمیتی به دولت منتخب و نمایندگان مردم اخطار داده بود. افزایش افسارگسیخته هزینه‌های درمان طی چهار سال گذشته باعث شد تا کشور واسه اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی مجبور به منتشر کردن هشت‌هزار میلیارد تومن اوراق قرضه شبه‌ربوی شه که این کار نظام اقتصادی کشور رو در آینده‌ای نه‌خیلی دور با مشکل جدی مواجه می کنه، هزینه‌هایی که به‌دلیل اصرار مجریان بر ادامه راه نادرست، سال به سال به رقم اون اضافه می‌شه و واسه دولت‌های بعد تنها بدهی اون باقی می‌موند.

هزینه اجرای طرح تغییر

باعث جمع شدن بدهی بیمه‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی و به‌دنبال اون اخلال در تأمین زنجیره تأمین دارو شد به‌طوری که خیلی از دارو‌هایی که در گذشته نه‌خیلی دور در کشور تولید می‌شدن به‌دلیل نبود صرفه اقتصادی تولید نشن و کارخانجات کشور به‌دلیل نبود نقدینگی قادر به ترخیص کالا‌ها نباشن و تولیدشون متوقف شه!

عواقب این طرح باعث شد که سازمان تأمین اجتماعی کشور که با زندگی چندین میلیون کارگر و کارمند و بازنشسته سر و کار داره در آستانه ورشکستگی قرار بگیره و زندگی این افراد دچار مشکل شه؛ و تأمین اجتماعی به سرنوشت صندوق بازنشستگی کشوری دچار شه.
پرداخت‌های کلان و نجومی در سه سال اول اجرای طرح تغییر از جیب بیت‌المال و بیمه‌ها، که تنها عاید بخشی از فعالان نظام سلامت شد، باعث شد تا هم‌حالا دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های دارویی، دستیاران، استادان و… بدهکار باشن، در اینجور شرایطی به‌نظر می‌رسد تنها بیمارستان‌ها و مافیای نظام سلامت در بخش خصوصیه که سود‌های کلانی رو به‌برکت افزایش نجومی تعرفه‌های درمان برده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   گزارش روزیاتو از مراسم رونمایی کیت سفیدکننده بریلیانس ۳D Whit کِرست
دوران بازیای کثیف تموم شد

در اینجور شرایطی در عکس العمل به اظهارات بعضی مسئولان و نمایندگان که خواهان برگشت وزیر مستعفی بهداشت هستن باید گفت که دیگه دوران بازی‌های رسانه‌ای کثیف و گروکشی‌های سیاسی واسه دزدی هرچه بیشتر جیب مردم و بیت‌المال به کام عده‌ای خاص و به نام حفاظت از سلامت مردم تموم شده! این روز‌ها که دوباره مجلس حال‌وهوای تدوین بودجه رو داره و وزارت بهداشت تموم لابی‌های خود رو واسه افزایش بودجه خود به‌دست گرفته، مردم فریب اینجور برخورد‌هایی رو نمی‌خورند! دیگه به‌جای بازی‌های قبیله‌ای و سیاسی به‌فکر مردم باشین.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی باید پاسخگوی کارکرد ۶ساله خود باشن! ایشون درحالی از کمبود منابع سخن می‌می گن که طبق آمار‌ها اعتبارات نظام سلامت در این چند سال بیشتر از ۲۵۰ درصد بالا رفته!

داستان پرونده الکترونیک سلامت

وزیر بهداشت باید جواب بده که؛ به چه دلیل پرونده الکترونیک سلامت رو که هزینه‌های درمان رو به‌اقرار کارشناسان تا ۳۰ درصد کاهش می‌داد، اجرا نکردن؟! به چه دلیل با وجود اعتراف تموم کارشناسان و فعالان این بخش بر اهمیت اجرای راهنما‌های بالینی و نظارت درست بر درمان، این مهم رو عملی نکرده و در مقابل اون موضع گرفتن؟

حتی دکتر خونواده که می‌تونست با پخش درست منابع و تنظیم رویکردها، هزینه‌های بخش سلامت رو بسیار پایین بیاره عملی نشد! باید جواب بدن که؛ غیر از اینه که پزشکی در دوران وزارت ایشون رسماً به یه تجارت تبدیل شد؟ درحالی که خود خونواده علوم پزشکی و کادر درمان هم طی چند سال گذشته سخت‌ترین شرایط رو تحمل کرده‌ان و ناراضی هستن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   همه جزییات آیین نامه دریافت مقرری بیمه بیکاری
آقای دکتر! دیر به نتیجه رسیدین!

این‌که آقای دکتر قاضی‌زاده در آخر بعد از ۶ سال به این نتیجه رسیده صلاحیت سکانداری نظام سلامت کشور رو نداره، کمی دیره! مدیریت نفتی ایشون براساس تزریق منابع بیت‌المال و بیمه‌ها ضربه‌هایی بر پیکره نظام سلامت زده که باید پاسخگوی اون باشه. دوران مدیریت نفتی تموم شده.

حالا که فروش نفت تحریم شده و دیگه پولی واسه تزریق به چاه ویل سلامت ندارن کنار کشیده‌ان؟ مدیریت کشور در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم از این طرز تفکر اشرافی و پول‌پاشی برنمی‌آید! حالا که بعد از ۶ سال هزینه کردن منابع کشور در بخش درمان و نبود پرداختن به مسائل جدی سلامت و بهداشت، با کمبود بودجه و دوری دولت و سازمان برنامه و بودجه در همراهی با پولپاشی‌های وزارت بهداشت مواجه شده‌ان کنار کشیده‌ان؟

حالا که پس از ۶ سال تلاش واسه منتقل کردن منابع بیمه‌های درمان به وزارت بهداشت و در دست گرفتن تموم پول و پله و سرمایه نظام سلامت کشور از این مهم بازماندند و نتونستن کمبود‌های طرح تغییر رو مستقیم و غیرمستقیم از جیب مردم پر کنن کنار کشیده‌ان؟ حالا که پس از ۶ سال بایکوت رسانه‌ای، تهدید مخالفان و منتقدان، توهین به جنبش دانشجویی و تبلیغات پوپولیستی، اون هیمنه و غروری که باعث می‌شد هیچ‌گاه به سخنان منتقدان دلسوز گوش ندن فروریخته کنار کشیده‌ان؟ حالا که پس از لابی‌های فراوون بیمه سلامت ایران به وزارت بهداشت منتقل شد و علی‌رغم افزایش بودجه سال به سال از کیفیت خدمات و بسته‌های حمایتی اون کم شده و دچار کسری بودجه س کنار کشیده‌ان؟!

نظر شما درباره استعفای وزیر بهداشت چیه؟