شاید عصر ما دیگه عصر فیلمای وسترن نباشه اما این بدون معنا نیس که فیلمای وسترن جذابیت خود رو از دست دادن. به طور کاملً طبیعیه که در هر دوره ای یه ژانر خاص در صنعت سینما به چشم اومده و بیشتر مورد توجه قرار میگیره؛ مثلا در دوره الان فیلمای ابرقهرمانی و کامیک از دیگر ژانرها طرفداران بیشتری داشته و طبیعتاً فیلمایی که در این بخش ساخته می شن بسیار بیشتر بوده و سرمایه گذاری بیشتری روی اینجور پروژه هایی انجام میشه. علاقمندان به سینما خوب می دونن که اینجور وضعیتی در بیست سال پایانی قرن بیستم واسه ژانر جنگی و دستکم واسه چندین دهه قبل از اون در مورد فیلمای وسترن اتفاق افتاد و هر کدوم از این ژانرها هم در این برههای وقتی سینماها رو قبضه کرده بودن.

هر چند هر ژانری زیباییا و جذابیتای خاص خود رو داره اما فیلمای وسترن به خاطر درگیریای خونین، انتقامای بیرحمانه، دوئلای جذاب و سرقت از بانک هاش مشهوره. شاید طرفداران این ژانر صدها فیلم وسترن دیده باشن و واسه هر شخص فیلم یا فیلمای خاصی جذابیت بیشتری داشته باشن. پس فهرست کردن ۲۰ فیلم برتر وسترن تاریخ سینما که مورد قبول همه باشه کار بسیار سختی میشه. با این وجود در ادامه این مطلب می خوایم فهرستی از ۲۰ فیلم برتر این ژانر رو به شما معرفی کنیم.

با ما همراه باشین.

۲۰- تنها بتاز – باد بوتیشر (۱۹۵۹)

فیلم «تنها بتاز» (Ride Lonesome) بهترین همکاری بوتیشر و راندولف اسکات در میان هفت فیلمی بود که این دو با هم کار کردن. این فیلم داستان یه هفت تیر کش جایزه بگیر به نام بن بریگاد رو روایت می کنه که می خواد انتقام مرگ همسرش رو از عاملان مرگ اون بگیره.
ایشون می خواد به هر قیمتی که شده قاتل همسرش رو پای میز محاکمه بکشه. این فیلم که همه صحنه های جذاب اون در صحرای سیرا نوادا فیلمبرداری شده به خاطر لوکیشنای جذاب و بیشتر به خاطر دیالوگ زیر شناخت می شه:” چیزایی هست که یه مرد نمی تونه از اونا بگذره”.

۱۹- ورا کروز- رابرت آلدریچ (۱۹۵۴)

در فیلم «ورا کروز» (Vera Cruz) گری کوپر و برت لنکستر نقش دو هفت تیر کش رو بازی می کنن که در دوران جنگای انقلاب مکزیک به وسیله فرانسویها واسه رسوندن یه خانوم بلند مرتبه به شهر بندری ورا کروز استخدام می شن اما در آخر میفهمن که در دلیجان اون مقدار زیادی طلا قرار داره و اینجوری تلاش می کنن این طلاها که ۳ میلیون دلار ارزش داره رو به سرقت ببرن. هر چند این فیلم در زمان اکران زیاد مورد توجه و استقبال قرار نگرفت اما امروزه میشه اونو از اولین فیلمایی دونست که فیلمای وسترن اسپاگتی دهه ۶۰ از اون الهام گرفته بودن.

۱۸- وینچستر ۷۳- انتونی مون (۱۹۵۰)

فیلم «وینچستر ۷۳» اولین همکاری جیمز استوارت و آنتونی مون بوده و داستان مردی رو روایت می کنه که در تعقیب یه یاغی مشهور به شهر داج سیتی در کانزاس می رن اما میفهمن که در این شهر حمل اسلحه قدغن بوده و ناگزیر سلاحای خود رو تحویل میدن.
در آخر یاغی مورد نظر رو پیدا می کنن اما به دلیل نداشتن اسلحه نمی تونن اونو دستگیر کنن. در آخر اون تو یه مسابقه تیراندازی شرکت کرده و برنده یه وینچستر بسیار باارزش می شه اما یاغی نامبرده این وینچستر رو از اتاق اون می دزدد. ادامه فیلم تلاشای این مرد واسه بازپس گیری تفنگش رو روایت می کنه.
بازی بازیگران در این فیلم وسترن خیره کننده س.

۱۷- سربازهای یه چشم- مارلون براندو (۱۹۶۱)

در اول قرار بود فیلم «سربازهای یه چشم» (One-Eyed Jacks) به کارگردانی استنلی کوبریک و براساس فیلم نامه ای از سام پکین پا ساخته شه اما به دلیل مشکلاتی که بین کوبریک و شرکت سازنده اتفاق، براندو کارگردانی رو علاوه بر اجرای نقش اول فیلم رو دوش گرفت که تنها فیلم اون در مقام کارگردانی بود که با شکست تجاری هم همراه شد.
این فیلم به خاطر زمان بیشتر از ۴ ساعته اش مشهور شد اما استقبال ناامید کننده تماشاگران اونو به یه شکست تجاری مطلق تبدیل کرد.
با این وجود امروزه این فیلم رو به خاطر بازیای منحصر به فرد براندو و کارل مالدن و چشم اندازه های خیره کننده مونتری و بیگ سور (Big Sur) یه شاهکار الهام بخش و یکی از بهترین و زیباترین فیلمای ژانر وسترن می دونن.

۱۶- ریو براوو- هاوارد هاکس (۱۹۵۹)

در فیلم «ریو براوو» (Rio Bravo) جون وین که مشهورترین بازیگر ژانر وسترن در تاریخ سینما هستش نقش یه کلانتر در شهر ریو براوو در تگزاس رو روایت می کنه که بعد از دستگیری داداش یه مزرعه دار سرشناس مجبور می شه همراه با یه سرباز دائم الخمر، هفت تیرکشی جوون و یه پیرمرد ناخوش و چلاق به مقابله با افراد شروری بپردازه که قصد آزادی زندانی رو دارن. روابط و دیالوگای بین جون وین، دین مارتین و والتر برنان در این فیلم بسیار فوق العاده س و از جنبه های مثبت فیلم هستش.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آدرس کلیه مراکز معاینه فنی تهران در سال ۹۷

۱۵- کلمنتاین عزیز من- جون فورد (۱۹۴۶)

در فیلم رمانتیکی شده «کلمنتاین عزیز من» (My Darling Clementine) هنری فوندا نقش کلانتری به نام وایت ایرپ رو روایت می کنه که به کمک دوست دائم الخمرش می خواد انتقام داداش خود رو بگیره اما در آخر مجبور می شه با خونواده قاتل درگیر شده و در منطقه اوکی کورال با اونا دوئل می کنه.
این وسط ایشون با زنی آشنا شده و به اون علاقمند می شه.
صحنه های به یاد موندنی زیادی در این فیلم هست از جمله صحنه ای که فوندا روی صندلی در ایوون نشسته و شهر بی قانون تومبستون رو تماشا می کنه.

۱۴- حادثه در آکس بو- ویلیام ای ولمن (۱۹۴۳)

فیلم «حادثه در آکس بو» (The Ox-Bow Incident) با بازی هنری فوندا در نقش قهرمون فیلم داستان مردی رو روایت می کنه که در روزای اول ورودش به شهر با قتل یه گله دار و دستگیری سه مرد بیگناه به وسیله مردم شهر به جرم قتل اون مواجه می شه.
بر خلاف تلاشای فوندا این سه مرد بیگناه به وسیله مردم اعدام می شن اما در آخر بیگناهی اونا مشخص شده و معلوم می شه که در اصل قتلی انجام نشده.

۱۳- بوچ کاسیدی و ساندنس کید- جورج روی هیل (۱۹۶۹)

فیلم «بوچ کاسیدی و ساندنس کید» (Butch Cassidy and the Sundance Kid) با بازی خیره کننده رابرت ردفورد و پل نیومن به یکی از فیلمای موندگار ژانر وسترن تبدیل شد که در بخش فروش و کسب جوایز اسکار هم بسیار موفق بود. این دو نقش دو خلافکار رو بازی می کنن که پس از چند مورد سرقت از بانک . کلاهبرداری تحت تعقیب گسترده قرار می گیرن. در آخر پس از مشهور شدن در امریکا و مکزیک اونا همراه با یه زن به بولیوی می رن تا در اون جا فعالیتای غیرقانونی و تبهکارانه خود رو ادامه اما بوچ و ساندنس در تله گرفتار شده و کشته می شن.
دیالوگای موندگار و موسیقی متن فیلم از شاخصهای اصلی اون به حساب میان.

۱۲- تفنگدار- هنری کینگ (۱۹۵۰)

در فیلم «تفنگدار» (The Gunfighter) دومین همکاری کینگ و گریگوری پک به حساب می اومد. پک در این فیلم نقش یه هفت تیر کش بدنام رو اجرا می کنه که به عنوان سریع ترین هفت تیر کش غرب شناخته می شه و همین موضوع باعث می شه که هفت تیر کشای جوون و جویای نام تلاش می کنن با شکست و کشتن اون نامی واسه خود دست و پا کنن هر چند اون همیشه تلاش داره از گذشته اش فرار کنه.
در ادامه ایشون ناخواسته مجبور می شه یکی از این هفت تیرکشای جوون رو در دفاع از خود به قتل برسونه و این موضوع باعث می شه که برادران مقتول تلاش کنن انتقام داداش خود رو از اون بگیرن. در این میون ایشون با همسر قبلی و پسرش که تا حالا اونو ندیده مواجه می شه اما اونا اونو رانده می کنن و در آخر با مرگ اون داستان تموم میشه.

۱۱- بر دشت مرتفع بتاز- سام پکین پا (۱۹۶۲)

فیلم «بر دشت مرتفع بتاز» (Ride the High Country) داستان دو کلانتر پیر با بازی جوئل مک کری و راندولف اسکات رو روایت می کنه که در اوایل قرن بیستم رو روایت می کنه که می خوان یه محموله طلا رو از معدنی در کالیفرنیا و از راه صحرای سیرا نوادا به مکانی دیگه منتقل کنن. اما در واقع شخصیت گیل وسترام با بازی اسکات همراه با یه مرد دیگه قصد دزدیدن محموله رو دارن و شخصیت استیو جود با بازی مک کری از این موضوع بی اطلاعه. این موضوع در ادامه اتفاقاتی رو واسه این دو به دنبال داره.

۱۰- هفت دلاور- جون استورجس (۱۹۶۰)

فیلم «هفت دلاور» (The Magnificent Seven) که براساس فیلم با نام «هفت سامورایی» به کارگردانی آکیرا کوروساوا ساخته شده یه شاهکار به تموم معنا در ژانر وسترن هستش.
داستان پردازی بی اشکال، بازیگران سرشناس، موسیقی متن عجیب و صحنه ها و نقشای به یاد موندنی باعث جاودانگی این فیلم شده.
از بازیگران اصلی این فیلم میشه به یول براینر،ایلای والاش، استوی مک کوئین، چارلز برانسون، جیمز کابرن و رابرت واون اشاره کرد.
اونا نقش بعضیا هفت تیرکش رو اجرا می کنن که به وسیله مردم یه روستای مکزیکی کوچیک استخدام می شن تا از اونا در برابر حمله یه گروه دزد و یاغی مراقبت کنن. در اول اونا واسه دستمزد این کار رو می کنن اما بعد از یه مدت احساسات و مردونگی تنها دلیل اونا واسه دفاع از مردم داهات می شه که مرگ تعدادی از اونا رو به دنبال داره.

۹- رودخانه سرخ- هاوارد هاکس (۱۹۴۸)

فیلم افسانه ای «رودخانه سرخ» (Red River) از استاد مسلم ژانر وسترن، هاوارد هاکس دوباره با بازی جون وین و البته مونتگومری کلیفت داستان مردی جاه طلب و یکدنده به نام توماس دانسون رو روایت می کنه که در تلاشه مزرعه واسه پرورش گاو در تگزاس پیدا کنه و به خاطر همین همراه با دوستش به سمت تگزاس راه میفته تا زمینی رو واسه خود پیدا کنه.
در میونه راه به اون خبر می رسه که همسرش و کاروان همراه اون به وسیله سرخپوستان قتل عام شدن ولی دانسون به راه خود ادامه میده و در ادامه با پسر جوونی که تنها بازمانده کاروان مذکوره مواجه شده و در آخر نقطه ای رو واسه خود مشخص می کنن تا کار و کاسبی خود رو در اون راه بندازن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   با خواص تره فرنگی و راهنمای خرید آن آشنا شوید

اما دو مرد مکزیکی به اونا نزدیک شده و ادعا می کنن که زمین نامبرده واسه ارباب اوناس اما دانسون یکی از اونا رو میکشه. چند سال بعد اون به یه گله دار مشهور و موفق تبدیل می شه اما مشکلات دست از سر اون برنمی دارن و اون مجبور می شه با پسرخوانده خود درگیر شه.

۸- نیمروز- فرد زینه مون (۱۹۵۲)

فیلم موندگار «نیمروز» (High Noon) که با نام «ماجرای نیمروز» هم شناخته می شه داستان کلانتری خوشنام به نام ویل کین با بازی گری کوپر در شهر هادلی وایل در نیومکزیکو رو روایت می کنه که تازگیاً ازدواج کرده و می خواد از مقام کلانتری شهر بی خیال شه.
اما یهو به اون خبر می رسه که یه جانی خطرناک با نام فرانک میلر که چند سال قبل به وسیله اون به زندان افتاده حالا در راه شهر هادلی وایله تا از اون انتقام بگیره.
اون قراره با قطار ظهر به شهر برسه و افراد مسلح اون در ایستگاه شهر انتظار اونو میکشن و قصد اونا تنها انتقام از کلانتر شهره.

همه به کین می گن که شهر رو قبل از ورود میلر ترک کنه اما حس وظیفه شناسی و شرافت باعث می شه که موندن رو بر فرار ترجیح بده. نوعروسش اونو تهدید می کنه که با قطاری که فرانک میلر در اون هستش با یا بدون اون شهر رو ترک می کنه.
کین نمی تونه افراد زیادی رو با خود همراه کنه و یکه و فقط با میلر و افرادش مواجه می شه.

۷- دلیجان- جون فورد (۱۹۳۹)

جون وین و جون فورد واسه اولین بار در فیلمی وسترن با نام «دلیجان» (Stagecoach) همکاری کردن که باعث معروفیت این ژانر و البته مشهور شدن جون وین شد که در آخر آینده بازیگری اونو رقم زده و باعث شد که ایشون به شخصیت ثابت فیلمای وسترن معروف اون دوران تبدیل شه.
فیلم داستان گروهی از افراد با شخصیتا و سوابق متفاوت رو روایت می کنه که سوار یه دلیجان شده و به س شرق و مناطق نیومکزیکو در حرکت هستن. اونا در اول آدمایی عادی به نظر می رسن. رینگو کید با بازی جون وین نقش زندانی فراری رو بازی می کنه که می خواد از عاملان قتل پدر و برادرش انتقام بگیره اما پس از سوار شدن دستگیر می شه.
در ادامه درگیریایی بین این مسافران و سرخپوستانی که به اونا حمله می کنن اتفاق می افته. در آخر همه چیز با انتقام رینگو کید از برادران پالمر تموم میشه.

۶- روزی روزگاری در غرب- سرجیو لئونه (۱۹۶۸)

فیلم «روزی روزگاری در غرب» (Once Upon a Time in the West) ساخته کارگردان نام آشنای ایتالیایی ژانر وسترن، سرجیو لئونه و با بازی هنری فوندا، در یکی از یدونه و توک نقشای منفی اش، همراه با چارلز برانسون و کلودیا کاردیناله و موسیقی گوش نواز انیو موریکونه یکی از فیلمای موندگار تاریخ سینما و ژانر وسترن هستش.
فیلم داستان یه قاتلی خونسرد و بیرحم، بیوه ای با گذشته نامشخص و یه مرد عصبانی و انتقام جو رو در شهری داستانی روایت می کنه که مدرنیته و ظهور خط راه آهن سیمای اون و سرنوشت مردم رو به کلی تغییر داده. همه چیز به انتقام و تصرف زمینی که بزودی به ایستگاه مرکزی قطار تبدیل می شه ختم می شه.

۵- شین- جورج استیونس (۱۹۵۳)

فیلم «شین» (Shane) که اقتباسی هنرمندانه از رمانی فوق العاده نوشته جک شیفره که داستان ششلول بندی قهار به نام «شین» با بازی آلن لَد رو روایت می کنه که می خواد از آدمکشی دست برداره اما در آخر مجبور می شه واسه دفاع از یه خونواده با گروهی یاغی و مزاحم درگیر شده و اونا رو از پای درآورد. این فیلم موندگار در چندین بخش نامزد جایزه اسکار شده و جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری رو هم از اونِ خود کرد.
صحنه های خلاقانه و موثر و دیالوگای موندگار، این فیلم رو به یه شاهکار وسترن تبدیل کرد.
از دیگر بازیگران مشهور این فیلم میشه به جین آرتور و جک پالانس اشاره کرد.

۴- نابخشوده- کلینت ایستوود (۱۹۹۲)

کلینت ایستوود رو در دنیای بازیگری بیشتر به خاطر فیلمای وسترن موفق و مشهوری که بازی کرده می شناسن اما ایشون در فیلم «نابخشوده» (Unforgiven) نقش کارگردان رو علاوه بر نقش اصلی هم رو دوش داشت. فیلم تشویق شده «نابخشوده» که جوایز اسکار سال رو درو کرد داستان مردی رو روایت می کنه که بر خلاف گذشته تاریکش و با در نظر گرفتن این که قسم خورده هیچ وقت دست به اسلحه جنگ اما واسه گرفتن جایزه تصمیم میگیره که همراه دوست قدیمی اش با بازی مورگان فریمن از دو گاوچرانی که یه زن رو شدیدا زخمی کردن انتقام بگیره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۵ توپ فوتبال برتر و مرغوبی که بهترین گزینه ها برای بازی در زمین‌های مختلف هستند

کلانتر شهر با بازی جین هکمن نمی خواد خاطیان رو به درستی تنبیه کنه و همین موضوع پای ویلیام مانی که حالا به یه مزرعه دار تبدیل شده رو به میان می آورد که در اول واسه جایزه این کار رو رو دوش میگیره اما کم کم شرافت و زندگی دوستانش به خطر میفته.

۳- خوب، بد، بیریخت- سرجیو لئونه (۱۹۶۶)

شاید مشهورترین و محبوب ترین فیلم در ژانر وسترن اسپاگتی فیلم «خوب، بد، بیریخت» (The Good, the Bad and the Ugly) ساخته سرجیو لئونه با بازی کلینت ایستوود، لی ون کلیف و ایلای والاش اشاره کرد.
در این فیلم کلینت ایستوود در نقش «خوب» و با نام مستعار «بلوندی» همراه با شخصیت «بیریخت» داستان با بازی والاش و با نام «توکو» با گول زدن کلانترها پول در میارن. لی ون کلیف هم در نقش شخصیت «بد» داستان هفت تیر کشی بیرحمه که واسه پول دست به هر کاری می زنه و الان واسه گرفتن گنجی مخفی شده واسه دوران جنگ داخلی تلاش می کنه.

در اول توکو و بلوندی از داستان گنج بی اطلاعند اما درزمان اتفاقاتی توکو اسم قبرستانی که گنج در داخل اون مخفی شده و بلوندی هم تنها اسم قبری که گنج در اون هستش رو می فهمن به خاطر همین اونا هم مانند شخصیت بد داستان واسه پیدا کردن گنج وارد معرکه شده و با شخصیت بد داستان درگیر می شن.
بازیای بی اشکال بازیگران، موسیقی به یاد موندنی و افسانه ای انیو موریکونه، صحنه های تیراندازی و درگیری جذاب و فیلمبرداری خلاقانه باعث شده که این فیلم به یکی از به یاد موندنی ترین فیلمای ژانر وسترن تبدیل شه.

۲- گروه خشن- سام پکین پا (۱۹۶۹)

فیلم «گروه خشن» (The Wild Bunch) که در ایران با نام «این گروه خشن» شناخته می شه شاهکاری عالی و یکی از ۱۰ فیلم برتر ژانر وسترن از دیدگاه انجمن فیلم آمریکا انتخاب شده.
شاهکار سام پکین پا موقع اکران به خاطر خشونت بی اندازه و محدودیت فیلم و نشون دادن تلاش آدم واسه زنده موندن تحت هر شرایط و به هر وسیله ای مورد انتقاد قرار گرفت و حتی امروز هم به عنوان یه فیلم پر از کشتار و خونریزی شناخته می شه اما صحنه های آهسته و داستانایی که غرب وحشی رو خوب به تصویر میکشن از اون یه فیلم قابل توجه ساخته.

فیلم با بازی بازیگران مشهوری مانند ویلیام هولدن، ارنست بورگناین، رابرت رایان و بن جانسون داستان یه گروه یاغی پیر در اوایل قرن بیستم رو روایت می کنه که پس از یه سرقت بزرگ تحت تعقیب بوده و در تلاش واسه فرار از دنیای که به سمت مدرنیته میره خود رو به مکزیک می رسونن اما در اون جا درگیر جنگ داخلی شده و با یه ژنرال بیرحم و خشن مکزیکی وارد معامله شده و سلاحای پیشرفته ارتش آمریکا رو واسه اون به سرقت می برن اما در آخر تصمیم می گیرن که بر خلاف تعداد کمشان با این ژنرال بیرحم وارد جنگ شن و کشت و کشتار شروع می شه.

۱- جویندگان- جون فورد (۱۹۵۶)

بسیاری فیلم «جویندگان» (The Searchers) رو بهترین فیلم ژانر وسترن تاریخ می دونن. در این فیلم جون وین نقش یه کهنه سرباز دوران جنگ داخلی با نام ایتون ادواردز رو بازی می کنه که پس از یه مدت به خونه برمیگرده اما بعد از یه مدت خونواده برادرش به وسیله سرخپوستان کومانچی قتل عام شده و برادرزاده هاش رو با خود می برن. ایتون همراه با چند رنجر تگزاسی واسه پیدا کردن برادرزاده هاش به تعقیب سرخپوستان می پردازن. اما پس از چند درگیری و طولانی شدن تعقیب بیشتر رنجرها به تگزاس برمی گردن و ایتون همراه با چند نفر معدود به تعقیب خود ادامه میدن.

در آخر یکی از برادرزادهش کشته شده و داداش زاده دیگش رو پس از ۵ سال تلاش پیدا می کنه اما اون به یه کومانچی تبدیل شده و می خواد با سرخپوستان بمونه ایشون ایتون از این موضوع بسیار ناخشنوده. جون وین در این فیلم نقشی ضدقهرمان داره و پیچیدگیای داستان و شخصیتا از فیلم «جویندگان» یه شاهکار سینمایی ساخته.